Βυθισμένοι στον ήχο: πώς η μουσική εμποδίζει τη μάθηση

Στη σειρά των άρθρων του σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η ψυχολογική έρευνα μπορεί να βοηθήσει τη διδασκαλία, ο Bradley Busch επιλέγει μια ακαδημαϊκή μελέτη και την χρησιμοποιεί για βοήθημα στην τάξη. Αυτή τη φορά: ακούγοντας μουσική κατά τη διάρκεια της μελέτης (billiga snabblån 24h).

Πολλοί μαθητές κάνουν την εργασία τους και επανάληψη ενώ ακούνε μουσική. Πολλοί από αυτούς θα ορκιστούν ότι ακούνε τα αγαπημένα τους τραγούδια. Αλλά η μουσική βοηθά ή εμποδίζει τη μάθηση; Και έχει σημασία το είδος της μουσικής που ακούμε κατά την επανάληψη;

Ερευνητές από το τμήμα εφαρμοσμένης ψυχολογίας του Μητροπολιτικού Πανεπιστημίου του Κάρντιφ έκαναν μια μελέτη για να απαντήσουν σε αυτή την ερώτηση. Οι συγγραφείς, Νίκος Perham και Harriet Currie, χώρισαν φοιτητές σε τέσσερις ομάδες. Οι φοιτητές της πρώτης ομάδας έκαναν επανάληψη σιωπηρά, οι φοιτητές της δεύτερης έκαναν επανάληψη ενώ άκουγαν μουσική με στίχους που τους άρεσε (το οποίο περιελάμβανε τραγούδια από One Direction και Katy Perry), οι φοιτητές της τρίτης ομάδας έκαναν επανάληψη ακούγοντας μουσική με στίχους που δεν τους άρεσε (που αποτελούνταν από πολύ heavy metal μπάντες), και οι φοιτητές της τέταρτης ομάδας έκανε επανάληψη ακούγοντας μουσική χωρίς στίχους.

Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες έκαναν διαγώνισμα σχετικά με τα κείμενα που είχαν διαβάσει, και βαθμολόγησαν πόσο τους αποσπούσε το περιβάλλον τους, καθώς και γράφοντας τις προβλέψεις τους για το πόσο καλά περίμεναν ότι είχαν κάνει.

Οι φοιτητές που έκαναν επανάληψη σε ήσυχα περιβάλλοντα τα πήγαν 60% καλύτερα στην εξέταση από τους υπόλοιπους που έκαναν επανάληψη ενώ άκουγαν μουσική που είχε στίχους.

Οι φοιτητές που έκαναν επανάληψη ενώ άκουγαν μουσική χωρίς στίχους, τα πήγαν καλύτερα από εκείνους που έκαναν επανάληψη ακούγοντας μουσική με στίχους.

Δεν έχει σημασία αν οι μαθητές έκαναν επανάληψη ακούγοντας τραγούδια που τους άρεσαν ή δεν τους άρεσαν. Και οι δύο ομάδες είχαν μείωση της απόδοσής τους.

Οι φοιτητές που έκαναν επανάληψη σιωπηλά βαθμολόγησαν ότι το περιβάλλον τους είχε λιγότερες αποσπάσεις της προσοχής τους και προέβλεψαν με ακρίβεια θα είχαν καλύτερες επιδόσεις σε επακόλουθα διαγωνίσματα.

Υπάρχουν μερικά οφέλη για την ακρόαση μουσικής κατά την εκτέλεση συγκεκριμένων εργασιών. Μπορεί να είναι κίνητρο και μπορεί να βελτιώσει τη διάθεση (ακούγοντας το αγαπημένο μας τραγούδι τείνει να μας κάνει να χαμογελούμε, για παράδειγμα). Αλλά δεν βοηθά τους ανθρώπους να μάθουν νέο ή πολύπλοκο υλικό.

Η λανθασμένη αντίληψη ότι η μουσική μας βοηθά να μάθουμε πηγάζει από μια σειρά από μελέτες που συνδέονται με το “αποτέλεσμα του Μότσαρτ”, το οποίο διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι είχαν καλύτερες επιδόσεις σε μια σειρά γνωστικών εργασιών μετά από ακρόαση 10 λεπτών από τον Μότσαρτ. Οι συμμετέχοντες σε αυτές τις μελέτες φαινόταν να γίνονται πιο έξυπνοι και να έχουν καλύτερες επιδόσεις στις εξετάσεις (lån utan uc 50000 2018).

Εντούτοις, περαιτέρω έρευνα έχει αποκαλύψει ότι αυτό δεν συμβαίνει. Ενώ με το να ακούει μουσική πριν από μια εργασία μπορεί κάποιος να αισθάνεται καλύτερα, ακούγοντας την ίδια μουσική ενώ προσπαθεί να μάθει κάτι νέο, δεν βοηθάει. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η μουσική – ειδικά η μουσική με στίχους – χρειάζεται χώρο επεξεργασίας στο μυαλό μας. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με το υλικό που προσπαθούμε να μάθουμε, δημιουργώντας αποτελεσματικά ένα κενό στη μνήμη μας, καθώς υπάρχει λιγότερος χώρος για να επεξεργαστούμε αυτό που διαβάζουμε.